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notes of studying yoga / updated on every Wed🇧🇪

#12 足の小指-Little toe

 

English follows Japanese

(Let me apologize in advance there might be some grammatical mistakes below.)

 

こんにちは。

ヨガインストラクターのuriです。


皆さんは、足裏のどの部分が地面に着地しているか、意識したことはありますか?今回のテーマは「小指とお尻(大臀筋)」です。

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◻️足の小指と、お尻の関係

今回このテーマを選んだのは、私自身の何気ない体験がきっかけでした。ふと足裏を見ると、親指側に角質が…。

 

「足裏3点を均等に踏むように意識してたつもりだったけど、親指側に体重がかかってたのか…」


と思いつつ、かなり意識的に小指側を地面に押し付けてみたところ…お尻にきゅっと力が入る感覚が!


ヨガを始めてからは足裏3点を意識してきたつもりでしたが、実際には親指側に偏って体重をかけていたようです…。


小指が使えていないと、太ももの前側や外側をよく使う傾向になりやすく、足がパンパンになるそうです。涙

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◻️足の小指と、下肢のコンディション

さらに、自分の下肢を観察してみました。


親指側に偏って重心がかかると、左右の下肢が内側(親指側)へ倒れこみます。そうすると膝も内側に向いて、お尻の後ろ側(大臀筋)が左右外へ伸びきってしまう感覚がありませんか?X脚のような脚の型になるかと思います。


逆に小指側をしっかりと踏み込むと、左右の下肢が正面、それと連動して膝が正面に向き、お尻の後ろ側が自然と引き締まるのが感じられました。


◻️小指の病気、内反小趾

小指は小さい骨なので、すぐに変形してしまうそうです。内反小趾とは、足の小指が外側に曲がる病気です。小指の曲がった部分が靴にあたるため炎症を起こしたり、タコやウオノメができて痛むこともあります。


予防法は、足の指の筋力強化と、足の向きの矯正!下図のような「足指ストレッチ」が有効です。ヨガのウォーミングアップでも、足の指をぐーぱーしたり、手の指と握手させたり、足の緊張をとってリラックスさせますよね。

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済生会ホームページより


正しい知識をもって自分の体を見つめ直すことも大切ですし、自分では気づくことができない歪みについて、プロの手を借りるのも有効です!

 

「歩き方」についても、これからさらに学んでいきたいと思います。

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#12 Little toe


Hello, everyone.

I'm uri, a yoga instructor.


Did you ever pay any attention for which part of your feet touching the ground? The reason why I chose this theme "little toe" for this article is due to my real experience.

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◻️The relationship between little toe and hip

One day, I found the skin of thumb toe becoming firm. I wondered why it became like that  because I was alway conscious for using the back of feet properly.


I found my hip muscle become firm when I stepped little finger strongly.


I thought that I tried to step on the side of little toe, but that's not true. In fact, I stepped on the side of thumb toe.


If we couldn't use little toes well, we tend to use the front and outside of thigh frequently. It'll make our legs bigger, which might be unhappy for women.

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◻️The condition of legs

Moreover, I carefully watched my legs. Stepping forward the side of thumbs, the legs moved to inside together. Then, the knees also did that, and I felt gluteus medius was too extended.


On the other hand, when I did opposite action, both your legs and knees could face forward. I felt my hip becoming firm moderately.


◻️Digitus minimus varus

Digitus minimus varus is the disease of little toe which makes it bend to the other side. It sometimes causes the inflammation due to touching the inside of shoes. It's so tiny bone, so it can change form easily.


To prevent it, it's helpful to "enhance the strength of toe's muscle" and "correct the direction of feet".


The picture below illustrates how to do that. I guess you always do it as an warm up for yoag to relax fingers.

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済生会ホームページより


It's helpful to learn how to do properly, and it's also effective to care about your body. You also can ask professional person for an advice  to know the warped part of your body!

 

Thank you for reading this all!