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notes of studying yoga / updated on every Wed🇧🇪

#13 手の小指-Little finger

 

English follows Japanese

(Let me apologize in advance there might be some grammatical mistakes below.)

 

こんにちは。

ヨガインストラクターのuriです。


前回は「足の小指」でしたが、今回のテーマは「手の小指」。あわせて脇周辺の筋肉群も勉強していきます。

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◻️「小指」って、普段使えてないかも?

以前通っていたパーソナルトレーニングジムで教えて頂いたことです。(ミスユニバースの指導もする有名なジムです)

 

「二の腕を細くしたい!」と伝えたところ「ハンドバッグを持つ時に、小指をぎゅっと握ってみてください」


とのアドバイス。理由は分からないまま、早速小指に力を入れてみると…脇の下がきゅっと締まる感覚が!

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◻️二の腕を引き締める筋肉とは?

「二の腕を引き締めたい!」と思った場合、二の腕そのものを細くしたい!というのはもちろんですが、


その下にある脇のお肉(ハミ肉)も要らないなぁ…と思いませんか?ということで、脇周辺の筋肉「小円筋」にも着目していきましょう。


話を戻すと…小指に力を入れた時、連動して力が入ったと感じた部位は「小円筋」のあたりでした。(もし解剖学的に間違っていたらご教示ください。)


小円筋は回旋筋腱板(ローテーターカフ)と呼ばれる筋肉腱群に属しており、三角筋と僧帽筋の内側に隠れている部位です。なんだか鍛えづらそうですね…!

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小円筋は、主に肩関節の外旋(腕を90度に曲げ、肘から下を外側へ動かす動作)と伸展(体よりも後ろに下げる動作)を担当しています。


小指をぎゅっとすると、かすかではありますが、腕に外旋方向の力が働くように感じませんか?

 

以前取り上げた「ストレートネック」とも関連するのですが、現代人は巻き肩が多いのではないかと思います。巻き肩=腕が常に内旋方向、ですよね。

 

さらにスマホをはじめとして親指を多く使うため、小指を使う機会があまりない=腕が外旋方向に向くチャンスが少ない、と言えるのではないでしょうか。


(↑調べてもピンポイントな情報が得られなかったので、あくまで私の考察ですが)

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「あまり小指を意識したことなかったな」という方は、ぜひヨガの一つ一つの動作時に小指側に意識を向けてみてください。


例えば、指をピーンと下に下ろす時。5本の指で床をとらえるとき。小指側を意識するだけで、「小円筋」など、いつもと違う筋肉が活性化されるかもしれません!

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#13 Little finger


Hello, everyone.

I'm uri, a yoga instructor.


The theme of last article was "the little toe", but I chose similar one, "the little finger". I'll consider the structural relations between the little finger and under arms muscle.

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◻️Are you sure that you can use little finger?

I had been going to the gym in Ginza for six months, which was famous for personal trainer. They help some women who are intend to take part in Miss universe.


I asked the trainer how to make upper arms look well. Then, he advised to me like "Please try to grasp your handbag with little finger strongly."


I did it immediately as he said, I felt that underarms got contracted.

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◻️Which part of muscle for toning the upper arms?

It's much more effective to tone the underarm muscles as well as the upper arms. Then, look at the teres minor muscle around the underarms.


Back to the point, I noticed that "the teres minor muscle" and "the serratus anterior muscle" were toned while grasping especially little finger. (It's just my idea. if wrong in terms of anatomy, let me know that.)

 

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"The teres minor muscle" is under the trapezius muscle, which is grouped in the category of rotator cuff. It sounds hard to tone muscle, doesn't it?

 

We can move shoulder bone in external rotation(=bend arms at angle of 90° and move the part of arm below elbows outward) and in backward extension(=move them backward).


Do you feel slightly that arm moves outward while grasping the little finger?


It's related to the topic "text neck" which I mentioned before, a lot of people tend to have a bad posture moving their shoulder forward, which means keeping arms internal constantly.


Moreover, we don't have much opportunity to use little fingers because we use the mobile phone or something like that especially by thumbs. That means arms rarely face to external side. (It's just my view. I couldn't find any info about that.)

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For those who were unconscious for little finger so far, let's be careful to use it for each yoga pose. For example, when you stretch fingers straight down or when you grasp the floor by all fingers.


It can activate your muscles which are always calm like the teres minor muscle.

 

Thank you for reading this all!