心と体を整えるロジカルヨガ balance yourself logically

notes of studying yoga / updated on every Wed🇧🇪

#27 顎の力み-The chin straining

 

English follows Japanese

(Let me apologize in advance there might be some grammatical mistakes below.)

 

こんにちは。

ヨガインストラクターのuriです。


前回の「フェイスライン」と関連して、今回は「顎の力み」について考えます。

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◻️顎の運動である「噛むこと」のメリット


・認知力の向上、記憶力の強化

・ストレスの軽減、幸福感の増加


心の安定に欠かせない『幸せホルモン』とも呼ばれる脳内物質「セロトニン」は、咀嚼により増加することがわかっています。この「セロトニン」は、一定のリズムで同じ動きを繰り返すと活性化するため、まさに日常的な『リズム運動』である「噛む」という行為は、最も手軽な運動といえます。


参考文献:『噛むチカラで脳を守る』(小野塚實・健康と良い友だち社)P67


◻️緊張しやすく、力みやすい「顎筋」

悪い姿勢は、顎関節症を引き起こしやすいと言われています。


下顎は靭帯や筋肉を介して頭部からぶら下がっており、背骨が傾くとまるで振り子のようにゆがみます。下顎のゆがみは歯の位置に影響を与えるため、かみ合わせのずれを引き起こす可能性があります。


さらに顎関節は体中で最も反復運動が多い関節なので、日々ズレが悪化してきます。首だけでなく背骨の土台である骨盤の傾きすら、顎関節症の原因となることもあるようです。また顎は肩甲骨とも筋肉で繋がっていて、肩が下がっている側にも引っ張られます。

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◻️顎筋をゆるめてフェイスラインを美しく

無理な運動や筋トレはむしろ筋肉の縮む力ばかりを鍛えてしまい、「ゆるめる」には逆効果。その結果、体液(リンパ)の流れを滞らせてしまうそうです。


マッサージも、緊張して張り詰めた筋肉の筋繊維を断裂させることで患部をやわらかくする点で一時的には改善しますが、体はすぐに筋繊維の修復に取りかかり、再生した筋繊維は以前より硬くなる性質があります。つまり、マッサージを受ければ受けるほど、こりを感じている部位の筋肉はどんどん硬くなってしまうそうです。


こりや痛み、疲れを解消するためには、筋トレやマッサージとは逆に「筋肉をゆるめる」ということも重要。リンパ液の流れを促し、老廃物の排出機能をアップします。


そのためのカギは「顎」。「顎の緊張、力み」が顎関節症だけでなく、肩こりや腰痛、疲れの原因になり、体全体の健康を左右することがわかってきたそう。


そこで「耳たぶ回し」を実践してみてください。ネット等で多数紹介されているので、参考にしながら継続してみましょう!顎のたるみが引き締まり小顔になるという、嬉しい効果があるそうです。


参考文献『アゴをゆるめると健康になる!』

佐藤青児/ KADOKAWA メディアファクトリー


◻️シャバーサナで身体も顎もゆるめる

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とはいえ、意識的に「ゆるめる」ことは意外と難しいものです。体の緊張や力みは、ストレス状態と強い関連があると言われています。


そんな時はシャバーサナ。身体の心地よい疲労を感じながら、眉間のシワをゆるめ、目の奥の力みを解き、奥歯の噛み締めをゆるめ、喉奥の力みを溶かしていきます。


穏やかなインストラクションに耳を澄ましながら、ゆっくりと身も心もマットに委ねて、ご自身の体がゆるんでいくのを感じてみましょう。

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#27 The chin straining


Hello, everyone.

I'm uri, a yoga instructor.


I'm going to talk about "chin straining" which is related to a face outline.

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◻️The benefit of Biting


・Improve ability of remembering

・Develop memorization

・Get rid of stress

・Get happier


It’s been already found that Biting increases a brain chemistry called "serotonin" which is known as "happy hormone" and it's necessary for stable state of mind.


"Serotonin" is activated by the constant motion with consistent rhythm. Therefore, biting is the easiest daily exercise.


◻️We strain a chin muscle easily

Bad posture sometimes causes "temporomandibular joint arthrosis".


The lowerjawbone is hanging from the upper one through ligaments and muscles. The lowerjawbone becomes warped by spine-tilting.


That would influence the teeth position therefore also cause bad bite.


The bad teeth would get worse because jawbone moves constantly the most among all the body motions.


Tilting pelvis would be the cause of jawbone as well. Jawbone connect with shoulder bone through muscle.

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◻️How to keep your face outline beautiful

If you train yourself too much, you end up developing only "contracting" action instead of "relaxing". Due to that, lymph fluid is not flowing well.


If you massage your body, its effect can be kept just temporary. Once the stiff muscle is loosened by massage, it would be recovered soon and become stiffer than before, which means stiff muscle is made by massage in a sense.


To prevent it, just relax your muscle to get rid of your stress. It would improve lymph fluid and promote excrete waste from your body.


The key is "chin". It's related to stiff shoulder, backache, and tiredness other than "temporomandibular joint arthrosis".


Then, I recommend "ear lobe exercise". There're a lot of instructions on the Internet. You can get a beautiful face outline by doing that.


◻️Shavasana can relax body and chin

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Having said that, it's difficult to relax consciously. it's said that "body strain" has something to do with feeling stress.


So, Shavasana will help.


feel your comfortable tiredness after yoga class, loosen everything, such as eyes, teeth and throat.


Hear instructions with tender voice, let your mind and body on the mat as if you are sinking deeply. Just feel your body relaxed.